מכיוון שמדינות רבות באירופה הכריזו על הגבלות חדשות על נגיף הקורונה בסוף ספטמבר 2020, 100 מותגי תיקים נהרו למילאנו כדי להציג את הקולקציות החדשות שלהם ביריד מוצרי העור הבינלאומי של איטליה, Mipel. ההתכנסות שלחה מסר ברור מתעשיית האופנה היוקרתית של איטליה: "אנחנו פתוחים לעסקים".
כאשר איטליה הפכה למוקד המגיפה בפברואר, תעשיית הלבשת היוקרה ספגה מכה קשה. מפעלים ובתי מלאכה נאלצו להיסגר ומותגים נותרו עם מחסור בחומר, בהזמנות ובצוות.
מגזר האופנה של איטליה הוא תעשייה של 90 מיליארד יורו (82 מיליארד ליש"ט), המהווה 40% מייצור היוקרה העולמי ומעסיק כמעט חצי מיליון עובדים. ברחבי העולם, המגיפה עלולה לעלות לשוק היוקרה עד 100 מיליארד דולר (78 מיליארד ליש"ט), על פי קבוצת הייעוץ Boston Consulting.
צפו בסרט שלנו על איך התמודדה תעשיית התיקים ב-2020 אבל אחרי חודשים של מהומה והפסדים כלכליים, מותגי יוקרה איטלקיים סוף סוף מתחילים להחיות את העסקים שלהם. למרות תנאים קשים מאוד, 100 מותגים עדיין הגיעו למיפל השנה, מהווים כשליש מהכמות הרגילה, אומר פרנקו גבבריאלי, מנכ"ל מיפל.
"היה חשוב מאוד לעשות את המהדורה הזו של Mipel כי היינו רוצים להראות לעולם שאנחנו כאן", אומר גבבריאלי.
כמה מיצרני מוצרי עור איטלקיים שינו את הסדנאות שלהם לייצור ציוד מגן כמו מסכות פנים במהלך המגיפה (קרדיט: מיגל מדינה / Getty Images) למרות שמותגים, גדולים וקטנים, התאימו בהצלחה את המודלים העסקיים שלהם כדי לשרוד במהלך המגיפה, בעלי מלאכה רבים חוששים מנעילה נוספת.
"השנה הבאה תהיה קשה מאוד", אומר גבבריאלי. במהלך הסגר הראשון, "לחברות רבות כבר היו הזמנות ביד. עכשיו אין להם חדשים לחורף".
איטליה היא ללא ספק היצואנית הגדולה ביותר של תיקי עור באירופה, מכרה 6.3 מיליארד אירו (5.7 מיליארד ליש"ט) מתוכם בשנה שעברה, לפי מיפל.
הסגר הראשון של איטליה, בן חודשיים, גרם למחזור של תעשיית מוצרי העור לרדת בכ-43% ולערך הכולל של הסחורות המיוצאות לרדת ב-31% במחצית הראשונה של 2020, על פי מחקר שבוצע על ידי Assopellettieri, מוצרי העור הלאומיים של איטליה אִרגוּן.
עסקים משפחתיים קטנים הם הלב הפועם של התעשייה. מותגים עולמיים רבים, כולל פראדה וגוצ'י, מסתמכים על אומנים בפירנצה כדי לייצר את הקולקציות שלהם. אם העסקים הקטנים הללו לא ישרדו את המגיפה, "האומנות שהיא תוצאה של מצוינות ומיומנות שעברו לאורך דורות, ומקור ההילה של 'תוצרת איטליה' - עלולה ללכת לאיבוד לנצח", דו"ח של חברת הייעוץ הניהולי מקינזי הזהיר באפריל.
תיקי יד איטלקיים מפורסמים בעולם בזכות האומנות שלהם והעיצוב האותנטי בהתאמה אישית. "המוצר האיטלקי תמיד היה הטוב ביותר [בין] מוצרי העור. זה אומן, [ולא] תעשייתי. בכל התיקים יש משהו אחר", אומר גבבריאלי.